vnbWZdpBazALtJQPc7rMN3
انتشار آی‌اواس 16 برای آیفون 8 و بالاتر

در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل از نسخه جدید سیستم عامل اصلی او‌اس مخصوص تلفن‌‌ همراه، تبلت، ساعت هوشمند و رایانه‌های ساخت شرکت اپل رونمایی شد. در ادامه دستگاه‌هایی که به نسخه جدید این سیستم عامل ارتقا می‌یابند و قابلیت‌های آن معرفی می‌شوند.

آی‌اواس 16

با ارتقای به آی‌اواس 16 ویجت‌هایی به صفحه قفل دستگاه افزوده شده اعلان‌ها بهبود پیدا می‌کنند و قابلیت‌های جدید به برنامه پیام‌رسانی اضافه می‌شود. همچنین قابلیت پشتیبانی ازIDs  Digital و  Pay Laterدر Apple Wallet فعال می‌شود. گزینه نمایشگر همیشه روشن (Always On Display) نیز اضافه می‌شود ولی در نسل‌ بعدی گوشی‌های آیفون در دسترس قرار می‌گیرد.

آی‌اواس 16 فقط قابلیت نصب بر روی آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون ایکس 2017 و مدل‌های بالاتر را دارد. به این معنی که برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر که با نسخه 15 کار می‌کنند، مانند آیفون 6اس (از 2015)، آیفون 7 و اس‌یی اوریجینال و آیپاد تاچ (نسل هفتم)، قادر به دریافت این به‌روزرسانی نیستند.

آیپاد اواس 16

آیپاد اواس 16 علاوه بر بهبود قابلیت‌های چندوظیفه‌ای (Multitasking Capabilities) از نمایشگرهای خارجی در M1-powered iPads پشتیبانی کامل می‌کند. افزون بر اینها، ابزارهای همکاری جدیدی به ایمیل و مرورگر سفاری اضافه شده و در تبلت‌های آپل نرم‌افزا هواشناسی فعال می‌شود و پاره‌ای بهبودها صورت می‌گیرد.

همچنین نسخه جدید از تمامی نسخه‌های آیپد پرو، آیپد ایر (نسل سوم و بالاتر)، آیپد وانیلا (نسل پنجم و بالاتر) و آیپد مینی (نسل پنجم و بالاتر) پشتیبانی می‌کند. برخلاف آیپاد اواس 15، آیپاد اواس 16 در آیپد ایر 2 (از 2014 تا دستگاه‌هایی که هشت سال از عمر آنها می‌گذرد) و آیپد مینی 4 (2015) جواب نمی‌دهد.

واچ‌اوس 9

نکته درخور توجه اینکه واچ‌اوس 9 به همراه آیفون مجهز به آی‌اواس 16 کار می‌کند. بدین معنی که حتی اگر کاربر دارای جدیدترین اپل واچ باشد، لازم است آیفون 8/ایکس یا مدل بالاتر در اختیار داشته باشد. اما درمورد ساعت‌های هوشمند اپل باید گفت که اپل واچ‌های سری 4 و واچ اس‌یی بالاتر موفق به دریافت واچ‌اوس 9 می‌شوند ولی شامل حال سری 3 نمی‌شود.

مک‌اواس ونچورا

مک‌اواس ونچورا هم در اینتل و هم در کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ اپل کارایی دارد و با مدل‌های 2017 مک‌بو (پرو) و آی‌مک (پرو) هماهنگ است.

منبع: gsmarena