آموزش فعال کردن و نحوه استفاده از رمز پویا برای انواع کارت بانک ها
آموزش فعال کردن و نحوه استفاده از رمز پویا برای انواع کارت بانک ها

بانک ملی ایران

روش اول: این بانک سامانه ۶۰ را معرفی کرده تا کاربران بتوانند با استفاده از کدهای USSD و علاوه بر آن با بهره‌گیری از نرم‌افزار هوشمند، رمز یک بار مصرف خود را دریافت کنند. شما می‌توانید نرم‌افزار ۶۰ را دانلود کرده و با راهنمای فعالسازی آن سرویس ۶۰ ثانیه خود را فعال کنید. برای فعال‌سازی نرم‌افزار ۶۰ باید با یکی از سه روش مراجعه به سامانه بام، مراجعه به دستگاه‌های کیوسک و یا دستگاه‌های خودپرداز فعالسازی اولیه را انجام دهید و پس از آن رمز پویا برای شما در هر بار مراجعه به اپلیکیشن ۶۰، تولید خواهد شد.

روش دوم: برای فعالسازی به روش USSD نیز می‌توانید با شماره‌گیری کد *۷۳۷*۶۰# کلیه عملیات ثبت‌نام اولیه، فعالسازی و تولید رمز را با این سامانه انجام دهید. این روش نیازی به اینترنت، گوشی هوشمند و نصب نرم‌افزار ندارد. در این مرحله پس از ثبت نام، کد فعالسازی اولیه با یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن می‌توانید از این پس با استفاده از روش USSD رمز پویای خود را در حین خریدهای اینترنتی دریافت و در صفحه خرید وارد کنید. 

روش سوم: روش غیر رسمی دیگری تحت عنوان نرم‌افزار رمزبان ارائه می‌شود نیز برای مشتریان این بانک در دسترس است. در صورت تمایل می‌توانید آن را دانلود کرده و با استفاده از راهنمای تصویری موجود در داخل برنامه نسبت به فعالسازی قدام نمایید.

بانک سپه

در حال حاضر بانک سپه فقط روش استفاده از نرم‌افزار را برای فعالسازی رمز پویا در دسترس کاربران خود قرار داده است. برای دسترسی به رمزهای پویا برای حساب‌های بانک سپه باید نرم‌افزار رمزساز سپه را از وبسایت این بانک دریافت کنید. برای فعالسازی اولیه حتما لازم است به یکی از شعب بانک سپه در سراسر کشور مراجعه کنید چون امکان فعالسازی از طریق دریافت کد برای اولین بار روی گوشی‌های هوشمند و یا از طریق پیامک وجود ندارد. البته اگر از قبل سامانه مشتری محور بانک سپه را فعال کرده باشید، نیاز به هیچ عملیات دیگری نیست و با ورود به سامانه مشتری‌محور می‌توانید در همان صفحه، رمز یک بار مصرف خود را نیز دریافت کرده و استفاده کنید.

بانک کشاورزی

روش اول: کاربر می‌تواند با مراجعه به خودپردازهای بانک مربوطه و انتخاب گزینه فعالسازی رمز اول یا دوم یکبار مصرف، رمز مورد نظر خود را فعال نماید. در این مرحله، یک توکن دو بخشی شامل ۸ کاراکتر که از طریق رسید بانکی و مابقی آن از طریق پیامک به کاربر تحویل داده شده است، باید در محل مربوطه وارد شود.

روش دوم: برای فعالسازی رمز دوم پویای بانک کشاورزی باید به سامانه جدید SOTP مراجعه کنید. برای استفاده از این سامانه مشتریان این بانک باید نرم‌افزار ریما را از وب‌سایت بانک کشاورزی دانلود کنند.
پس از ورود رمزهای دریافتی با لمس کلید ثبت، هر ۶۰ ثانیه یک رمز جدید تولید خواهد شد که در برنامه قابل مشاهده است. افزودن توکن جدید با علامت «+» و مشاهده رمزهای یکبار مصرف تولید شده با علامت قفل امکانپذیر است.

بانک مسکن

بانک مسکن برای این منظور نرم‌افزار رمزنما را معرفی کرده است. برای فعالسازی از طریق این نرم‌افزار نیاز است تا شما یک بار به خودپردازهای بانک مسکن مراجعه کنید. پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز باید وارد بخش «خدمات رمز» و سپس بخش «خدمات دیگر» شوید و گزینه «تخصیص رمز دوم پویا» را انتخاب کنید. در این مرحله با وارد کردن شماره تلفن همراه خود (که باید منطبق بر شماره تلفن ثبت شده در شعبه بانک باشد)، رمز فعالسازی نرم‌افزار برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود.

سپس رسیدی از طرف دستگاه در اختیار شما قرار گرفته و لینک دانلود نرم‌‎افزار رمزنما به همراه کد فعالسازی رمز پویا برای تلفن همراه شما پیامک می‌شود. اگر از قبل نرم‌افزار را دانلود کرده باشید، کافیست رمز دریافتی (هم از طریق پیامک و هم از طریق رسید چاپی) را در نرم‌افزار وارد کنید و پس از آن می‌توانید از نرم‌افزار رمزنما استفاده کنید. در این حالت با فعالسازی رمز پویا، رمز ایستا غیرفعال می‌شود.

پست بانک

پست بانک نیز نرم‌افزار رمزساز ویژه خود را معرفی کرده است. ابتدا مشتری باید به یکی از شعب پست بانک مراجعه کرده و درخواست فعالسازی رمز دوم را به شعبه ارائه نماید. پس از آن کلیدی به صورت بارکد از سوی بانک در اختیار مشتری قرار گرفته که برای فعالسازی نرم‌افزار (که از پیش، شماره کارت و مشخصات حساب را در آن وارد کرده‌اید) نیاز است تا بارکد توسط نرم‌افزار اسکن شود.

پس از پرینت بارکد در شعبه، همزمان پیامکی شامل کد چهاررقمی جهت فعالسازی نیز برای مشتری ارسال می‌شود. پس از اسکن بارکد باید کاربر رمز مورد نظر خود برای نرم‌افزار رمزساز را وارد کند. پس از ثبت رمز ورود تنها کافیست در صفحه نمایش داده شده، کد ۴ رقمی پیامک شده را در صفحه گوشی خود وارد کنید تا فرایند ثبت و فعالسازی به پایان برسد. پس از این می‌توانید با هر بار وارد شدن به نرم‌افزار پس از وارد کردن رمز ورود، کد یک بار مصرف ۶۰ ثانیه‌ای خود را مشاهده و در حین عملیات بانکی مد نظر خود مورد استفاده قرار دهید.

بانک توسعه تعاون

روش اول: در روش اینترنتی کافیست وارد حساب بانکداری اینترنتی خود شده و در بخش «کارت» گزینه «کارت‌های من» را انتخاب کنید. در این بخش لیست کارت‌های بانک توسعه تعاون شما نمایش داده شده و مشخصات کلیه رمز‌ها، تاریخ انقضا، وضعیت کارت و سایر موارد مربوط به کارت در جدولی برای شما نمایش داده می‌شود. در ستون آخر جدول «ستون عملیات» و ردیف کارتی که مد نظر دارید، گزینه «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب کنید. در این قسمت پیغامی به شما نشان داده شده که با تایید آن «رمز دوم پویا» برای حساب متصل به کارت فعال می‌شود.

روش دوم: پس از ورود به نرم‌افزار همراه بانک توسعه تعاون وارد منوی «سایر» و پس از آن بخش «عملیات کارت» شوید. سپس با کلیک روی گزینه «فعال/غیرفعال‌سازی رمز یکبار مصرف کارت» لیست کارت‌های شما نمایش داده می‌شود و باید کارت مورد نظر خود را انتخاب نمایید تا عملیات فعالسازی رمز دوم پویا برای آن شما انجام شود. پس از فعالسازی این رمز کافیست نرم‌افزار همراه بانک خود را باز کرده و در «منوی سایر» گزینه «رمز یکبار مصرف کارت» را انتخاب کنید تا رمز پویا و یکبار مصرف شما صادر و نمایش داده شود.

این بانک نرم‌افزار مستقلی را برای دریافت رمز یکبار مصرف معرفی نکرده و کلیه عملیات از فعالسازی تا دریافت نیاز به فعالسازی نرم‌‎افزار همراه بانک از قبل دارد. لازم است تا قبل از مراجعه به یکی از شعب بانک توسعه تعاون، نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن نیز برای دریافت رمز یکبار مصرف نرم‌افزار رمزساز را معرفی کرده است. پس از دانلود این نرم‌افزار برای فعالسازی رمز پویا، دو روش پیش روی شماست.

روش اول: فعالسازی با مراجعه به یکی از شعب بانک به صورت حضوری و استفاده از دستگاه خودپرداز انجام می‌شود. پس از نصب برنامک رمزساز، به یکی از عابربانک‌های بانک صنعت و معدن مراجعه کرده و در آنجا گزینه فعالسازی برنامک رمزساز را انتخاب کنید. کد QR روی نمایشگر دستگاه خودپرداز نمایش داده می‌شود و باقی مراحل مانند فعالسازی اینترنتی است.

روش دوم: فعالسازی از طریق درگاه اینترنت بانک صنعت و معدن انجام می‌شود. این روش مستلزم آن است که از قبل خدمات بانکداری اینترنتی حساب خود را فعال کرده باشید. پس از ورودی به وبسایت بانک صنعت و معدن باید وارد بخش بانکداری اینترنتی شده و پس از ورود به حساب خود، به بخش «تنظیمات» رفته و روی گزینه «فعالسازی برنامک رمزساز» را کلیک کنید. در این حالت دو گزینه پیش روی شماست که برای صدور رمز پویا کافیست گزینه «رمز یکبار مصرف کارت» را انتخاب کنید. سپس به صفحه فعالسازی برنامه رمزساز هدايت می‌شوید که در آن با مشخص کردن شماره کارت و سپس انتخاب گزینه فعالسازی برنامک، ابتدا یک پیامک حاوی کد امنيتي ۴ رقمی برای شما ارسال می‌گردد.

در این مرحله لازم است تا پیامک را باز نموده و کد مورد نظر را دریافت کنید. همزمان سیستم بانک یک کد QR نیز به شما نشان می‌دهد. لازم است شما به تلفن همراه خود مراجعه و نرم‌افزار رمزساز را باز کنید. سپس گزینه رمز دوم کارت را انتخاب نماید. پس از نمایش آموزش فعالسازی روی گوشی شما، دوربین دستگاه باز شده و می‌بایست بارکد QR که روی صفحه مانیتور قرار دارد را به گوشی نشان دهید تا اسکن شده و عملیات احراز هویت انجام شود.

پس از اسکن موفق، شما باید یک رمز ۶ رقمی را به عنوان رمز ایستای ورودی نرم‌‎افزار انتخاب کنید که پس از تنظیم و تثبیت آن، صفحه‌ای باز شده که درخواست وارد کردن رمز دریافتی از طریق پیامک را خواهد داشت. با وارد کردن آن مراحل ثبت رمز یک بار مصرف به اتمام می‌رسد. پس از پایان مراحل فوق تنها کافیست هر بار که نیاز به استفاده از رمز دوم دارید، وارد برنامه رمزساز شده و احراز هویت را انجام دهید تا بتوانید به رمز پویا خود دسترسی پیدا کنید.

بانک صادرات 

روش اول: فعال‌سازی رمز یک بار مصرف از طریق کد USSD انجام می‌شود. کافیست کد دستوری *۷۱۹# را در گوشی خود با خطی که به شماره حساب بانکی شما متصل است، شماره‌گیری کنید. بعد از شماره‌گیری این کد و انتخاب «گزینه ۵» سامانه شماره کارت بانکی‌ شما را درخواست می‌کند که بعد از وارد کردن آن باید یک نام چهار کاراکتری برای کارتی که شماره‌ آن را وارد کرده‌اید، انتخاب نمایید. بعد از وارد کردن نام کارت نوبت به تعیین رمز ورود جهت استفاده از رمز پویا می‌رسد. با انجام موفقیت‌آمیز مراحل بالا، برای دفعات بعد تنها کافیست کد *۷۱۹# را وارد کرده و بعد «گزینه ۵» را بزنید و یا برای سرعت بیشتر *۷۱۹*۵# را شماره‌گیری کرده و با واردکردن رمز اولیه خود، رمز ۶۰ ثانیه‌ای یا همان رمز پویا که صادر شده، را مشاهده کنید.

روش دوم: نرم‌افزار غیررسمی راز نیز توانایی ارائه رمز یکبار مصرف برای مشتریان این بانک را دارد که می‌توانید در صورت تمایل آن را دانلود و پس از طی مراحل فعالسازی، از آن استفاده کنید.

بانک ملت

فعالسازی رمز یک بار مصرف از طریق برنامه رمزنگار ملت انجام می‌شود. نرم‌افزار رمزنگار به مشتریان امکان می‌دهد علاوه بر استفاده از رمز پویا برای خریدهای اینترنتی، در تراکنش‌های مبتنی بر رمز اول نیز از آن استفاده کنند. برای فعالسازی برنامه رمزنگار ملت در مرحله اول نیاز به مراجعه حضوری به عابربانک‌های ملت است. در این مرحله باید کد دریافتی از عابربانک ملت را در نرم‌افزاری رمزنگار که از قبل دانلود و روی گوشی خود نصب کرده‌اید، وارد کرده و مراحل فعالسازی برنامه را تکمیل نمایید. بعد از این مرحله دیگر نیازی به فعالسازی نیست و برای خریدهای اینترنتی و یا عملیات دیگری که نیاز به رمز پویا دارند تنها کافیست به این نرم‌افزار روی گوشی خود مراجعه کنید.

بانک تجارت

این بانک برای ارائه خدمات رمز پویا به مشتریان خود نرم‌افزاری به نام همراز را طراحی کرده است. در زمان نگارش این راهنما، تنها راهکار فعالسازی این نرم‌افزار مراجعه به دستگاه‌های عابربانک است. در این حالت پس از مراجعه به عابربانک و انتخاب گزینه «سایر خدمات» باید به بخش فعال‌سازی رمز پویا مراجعه کنید. پس از انجام فعالسازی، برای شما رسیدی صادر شده و پیامکی حاوی کد فعالسازی به شماره تلفن همراهی که در حین افتتاح حساب به آن متصل کرده‌اید ارسال می‌شود. کافیست رمز دریافتی را در نرم‌افزار همراز وارد کرده و باقی مراحل تنظیم نرم‌افزار را در آن ادامه دهید. برای هر بار دریافت رمز پویا، کافیست وارد نرم‌افزار همراز شوید.

بانک رفاه کارگران

مشتریان باید حتما به یکی از شعب بانک رفاه مراجعه کرده و نسبت به دریافت شماره سریال و شماره فعالسازی نرم‌افزار یک بار مصرف اقدام کنند. در مرحله بعد باید نرم‌افزار رمز یکبار مصرف موبایلی با توجه به اینکه شماره سریال دریافتی از شعبه با کد FDL یا FDN شروع شده، دانلود کنند. دو نرم‌افزار در ساختار یکسان بوده ولی در عملیات دریافت رمز با هم کمی تفاوت دارند. پس از نصب نرم‌افزار باید شماره سریال و شماره فعالسازی را در نرم‌افزار دریافت شده وارد کنید و پس از آن تنها کافیست در هر زمانی که به رمز پویا احتیاج دارید، به نرم‌افزار مراجعه و رمز دریافتی را مشاهده نمایید.

بانک شهر

بانک شهر برای فعالسازی رمز پویا نرم‌افزار رمزنت را طراحی کرده است. شما باید به یکی از شعب بانک شهر مراجعه کرده و با پر کردن فرم دریافت رمز پویا، کد QR اختصاصی را که از طریق شعبه برای شما صادر می‌شود، دریافت کنید. همزمان یک کد احراز هویت نیز برای تلفن همراه شما پیامک می‌شود که در مراحل بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پس از دریافت بارکد QR باید آن را در گوشی خود اسکن کنید و پس از وارد کردن رمز ورود به نرم‌افزار (رمزی کاراکتری یا اطلاعات اثرانگشت) کافیست رمز دریافتی از طریق پیامک را وارد کنید. در این مرحله فعالسازی رمزنت به پایان رسیده و برای دفعات بعد و حین خرید تنها کافیست با احراز هویت، وارد رمزنت شوید تا کد موقت یا همان رمز پویا به شما نمایش داده شود.

بانک دی

بانک دی از جمله بانک‌هایی است که از نرم‌افزار ارس برای تولید رمز یک بار مصرف استفاده می‌کند. نحوه عملکرد این نرم‌افزار شبیه به نرم‌افزارهای دیگری است که از روش کد QR برای فعالسازی رمز یک بار مصرف استفاده می‌کنند. برای استفاده از این روش باید ابتدا نرم‌افزار ارس را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. سپس با دو روش می‌توانید رمز دوم یک بار مصرف خود را فعال کنید.

روش اول: پس از دانلود و نصب برنامه ارس، به صورت حضوری به یکی از شعب بانک دی مراجعه کرده و درخواست صدور QR Code بدهید. پس از صدور QR Code می‌توانید آن را با نرم‌افزار اسکن کرده و همزمان کد پیامکی که بانک برای شما ارسال کرده است را برای فعالسازی رمز یک بار مصرف خود وارد نمایید. پس از انجام این مراحل، شما می‌توانید از رمز یکبار مصرف داخل نرم‌افزار ارس استفاده کنید.

روش دوم: پس از دانلود و نصب برنامه ارس، با مراجعه به سامانه اینترنت بانک و بخش فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف، درخواست صدور QR Code بدهید. پس از صدور QR Code می‌توانید آن را با نرم‌افزار اسکن کرده و همزمان کد پیامکی که بانک برای شما ارسال کرده است را برای فعالسازی رمز یک بار مصرف خود وارد نمایید. پس از انجام این مراحل، شما می‌توانید از رمز یکبار مصرف داخل نرم‌افزار ارس استفاده کنید.

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین نیز از دسته بانک‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزاری ارس برای تولید و استفاده از رمز یک بار مصرف است. در این حالت پس از دانلود نرم‌افزار ارس، دو روش برای فعالسازی رمز یک بار مصرف وجود دارد.

روش اول: با مراجعه حضوری به یکی از شعب این بانک می‌توانید QR Code صادره از بانک را همراه با کدی که از طریق پیامک، پس از پر کردن فرم‌های مربوطه در شعبه، برای شما پیامک شده را در ارس وارد کرده تا پس از چند مرحله ساده توانایی استفاده از رمز یک بار مصرف تولیدی نرم‌افزار را داشته باشید.

روش دوم: به سامانه اینترنت بانک اقتصاد نوین مراجعه کنید. حتی اگر سامانه اینترنت بانک خود را از قبل فعال نکرده‌ باشید نیز می‌توانید با مراجعه به سایت بانک اقتصاد نوین هم اینترنت بانک خود را فعال کنید و هم از طریق «منوی کارت» بخش «فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف کارت» عملیات فعالسازی رمز پویا را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

بانک پارسیان

مشتریان بانک پارسیان برای استفاده از رمز دوم یک بار مصرف باید در ابتدای سیستم همراه بانک خود را فعال کرده باشند. برای این منظور باید نرم‌افزار «پارسیان من» را دانلود و نصب کنید. حتی اگر از قبل سرویس موبایل بانک خود را فعال نکرده باشید باز هم امکان فعالسازی آن در خود نرم‌افزار پارسیان من، وجود دارد.

پس از نصب این نرم‌افزار باید به یکی از خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کرده و در بخش «خدمات رمز» گزینه «فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف» را انتخاب کنید. با انتخاب این بخش، رمزی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود که باید آن را همراه با شماره کارت خود در نرم‌افزار پارسیان من وارد کنید. باقی موارد نیاز به حضور و استفاده از خودپرداز ندارد و پس از ورود و تایید موارد ذکر شده می‌توانید روی همین نرم‌افزار و برای همیشه، رمزهای یک بار مصرف خود را دریافت کنید.

بانک سامان

روش اول: برای فعالسازی رمز پویا بانک سامان باید به یکی از شعب این بانک مراجعه کرده و درخواست فعالسازی را ثبت نمایید. پس از آن اپراتور شعبه یک کد QR در اختیار شما قرار می‌دهد که همراه با پیامک فعالسازی که برایتان ارسال شده، در حین فعالسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پس از دانلود و نصب برنامه اختصاصی بانک سامان که رمزینه نام دارد، ابتدا باید کد QR دریافتی از شعبه را در محیط نرم‌افزار اسکن کرده و پس از آن کد ۶ رقمی صادره توسط شعبه یا نت‌بانک را داخل نرم‌افزار وارد می‌کنیم. باقی موارد تنها انتخاب رمز ورود به نرم‌افزار و چند مرحله ساده است و پس از آن می‌توانید با هر بار مراجعه به برنامه رمزینه، رمز یک‌ بار‌ مصرف خود را مشاهده و مورد استفاده قرار دهید.

روش دوم: در صورت فعال بودن سامانه نت‌بانک سامان، می‌توانید با مراجعه به بخش «مدیریت کارت» و انتخاب گزینه «فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارت» و پس از انتخاب کارت و «فعالسازی برنامک»، رمز ۶ رقمی جهت ورود به رمزینه را دریافت نموده و در نرم‌افزار مورد استفاده قرار دهید. پس از نصب برنامه رمزینه ابتدا باید کد QR دریافتی از نت‌بانک را در محیط نرم‌افزار اسکن کرده و پس از آن کد ۶ رقمی صادره توسط شعبه یا نت‌بانک را داخل نرم‌افزار وارد می‌کنیم. باقی موارد تنها انتخاب رمز ورود به نرم‌افزار و چند مرحله ساده است و پس از آن می‌توانید با هر بار مراجعه به برنامه رمزینه، رمز یکبار‌مصرف خود را مشاهده و مورد استفاده قرار دهید.

بانک آینده

بانک آینده نیز از نرم‌افزاری با نام «ریما» جهت تولید رمز پویا برای کاربران خود استفاده می‌کند. پس از دانلود این نرم‌افزار نیاز به مراجعه حضوری به یکی از خودپردازهای بانک آینده و انجام مراحل حضوری است. در این مرحله باید پس از وارد نمودن کارت به دستگاه، در منوی خودپرداز گزینه «عملیات رمز» را زده و وارد قسمت «فعالسازی رمز یک بار مصرف اول» یا «فعالسازی رمز یک بار مصرف دوم» شوید. سپس باید شماره تلفن مشتری (که پیش از این در شعبه در حین افتتاح حساب یا بعد از آن به عنوان شماره تلفن همراه مشتری ثبت شده) را وارد نمایید. در صورت صحت شماره تلفن وارد شده متنی جهت تایید اطلاعات به شما نمایش داده شده و در پایان با زدن دکمه «بلی» می‌توانید رضایت خود مبنی بر فعالسازی رمز پویا را اعلام کنید. در این مرحله دستگاه رمز ۸ کارکتری را چاپ می‌کند.

در صورتی که در فرم قبل دکمه «بلی» را انتخاب کرده باشید، دستگاه خودپرداز رسید دارای «رمز ۸ کارکتری» را برای شما چاپ می‌کند. در این مرحله می‌توانید گزینه «انجام عملیات جدید» را به منظور دریافت رمز دوم یکبار مصرف را انتخاب نمایید و یا اینکه با انتخاب دکمه «قطع عملیات و گرفتن کارت» فرآیند را به پایان برسانید. حالا «رمز ۸ کاراکتری» را از دستگاه خودپرداز دریافت نموده‌اید و یک «رمز ۱۲۰ کاراکتری» برای تلفن همراه شما پیامک خواهد شد. به منظور بهره‌مندی از رمز یکبار مصرف باید وارد برنامه ریما شده و دو رمز مذکور را وارد قسمت ها «کد دریافتی از دستگاه» و «کد دریافتی پیامکی» نمایید. سپس می‌توانید از امکان رمز دوم پویا استفاده کنید.

بانک سینا

این بانک نیز ازنرم‌افزار ارس استفاده می‌کند. مشتریان بانک سینا برای فعالسازی نرم‌افزار ارس نیاز به یکبار مراجعه به یکی از شعب بانک سینا را دارند و پس از آن می‌توانند خودشان باقی مراحل را طی کنند. پس از ثبت درخواست صدور رمز پویا در شعبه بانک سینا، کد QR در اختیار شما قرار می‌گیرد که همراه با پیامک ارسال شده به شماره تلفن ثبت و متصل شده به حساب بانکی شما، ابزار مورد نیاز برای فعالسازی رمز پویا حساب کارت بانکی شما خواهند بود.

بدین منظور پس از نصب ارس و وارد شدن به آن کافیست گزینه «افزودن بانک جدید» و سپس با انتخاب گزینه «بانک سینا» گزینه اسکن بارکد را کلیک کرده و کد QR دریافتی از شعبه بانک را اسکن کنید. در مرحله بعد با وارد کردن شماره کد پیامک شده به خط تلفن ثبت شده، مراحل فعالسازی به اتمام رسیده و می‌توانید از نرم‌افزار ارس جهت صدور رمز یکبار مصرف پویا در حین عملیات بانکی مد نظر خود استفاده کنید.

بانک قوامین

بانک قوامین برای تولید رمز پویا نرم‌افزار جی بی رمز را معرفی کرده است. پس از نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار که شامل ثبت در سامانه بانک قوامین و تعیین رمز ورود برای آن است باید به صورت حضوری به یکی از خودپردازهای بانک قوامین مراجعه نموده و در آنجا از بخش «خدمات رمز» گزینه «فعالسازی رمز دوم پویا» را انتخاب کنید. در این مرحله کدی ۸ رقمی چاپ شده و در اختیار شما قرار داده می‌شود که همراه با کدی که از طریق پیامک برای شماره خط ثبت شده ارسال شده، در نرم‌افزار جی بی رمز، برای فعالسازی رمز پویا مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از مراحل بالا باید نرم‌افزار جی بی رمز را روی گوشی خود باز کرده، ابتدا کد ۸ رقمی دریافتی از خودپرداز را وارد کرده و سپس کد پیامک شده را در ادامه کار به نرم‌افزار ارائه دهید. حالا کار تمام است و می‌توانید با رمزهای موقت تولید شده توسط جی بی رمز، عملیات احراز هویت حین استفاده از کارت خود را انجام دهید.

بانک انصار

بانک انصار نیز  از نرم‌افزار ارس استفاده می‌کند. پس از دانلود ارس شما باید به یکی از شعب این بانک مراجعه و درخواست رسمی فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف را ثبت کنید. پس از این در داخل شعبه برای خط تلفن شما کدی ارسال شده و در همان زمان کد QR از سوی شعبه در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با وارد کردن آنها در داخل نرم‌افزار، مراحل فعالسازی رمز دوم در داخل نرم‌‎افزار ارس را به پایان برسانید. دقت کنید که این نرم‌افزار توسط این بانک مورد تایید قرار گرفته و مسئولیت فعالسازی و نصب آن بر عهده خود بانک است. پس بهتر است کلیه مراحل را در داخل شعبه انجام دهید و از صحت عملکرد نرم‌افزار مطمئن شوید.

بانک سرمایه

نرم‌افزار این بانک رمزساز سرمایه نام دارد. بانک سرمایه در وبسایت خود اعلام نموده که مشتریان برای فعالسازی این رمز باید ابتدا وارد حساب اینترنت بانک خود شده و در بخش تنظیمات، گزینه فعالسازی برنامه رمزساز را انتخاب کنند. در این حالت دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد که به او امکان فعالسازی رمز یک‌ بار مصرف برای سیستم اینترنت بانک و همراه بانک یا رمز یکبار مصرف برای کارت را نشان می‌دهد. شما می‌توانید هر دو مورد را فعال کنید ولی برای این کار نیاز به طی کردن مراحل برای هر هدف، به صورت مجزا می‌باشد.

با انتخاب هر گزینه به شماره تلفنی که از پیش به حساب شما متصل شده، پیامکی ارسال می‌شود و همزمان کد QR روی صفحه وبسایت نمایش داده می‌شود که باید در ابتدای فرایند فعالسازی برنامه رمز ساز سرمایه آن را وارد کنید. پس از طی مراحل بالا شما قابلیت استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف برای استفاده از کلیه خدمات مانند اینترنت بانک، موبایل بانک و کارت جهت خریدهای اینترنتی را خواهید داشت. البته اگر امکان انجام مراحل بالا برای شما میسر نیست باز هم می‌توانید به یکی از شعب بانک سرمایه مراجعه کنید و با همکاری مسئولین شعبه نسبت به فعالسازی حضوری رمز یک بار مصرف کارت اقدام نمایید.

بانک پاسارگاد

شما باید ابتدا سرویس همراه بانک پاسارگاد را راه‌اندازی کنید. در صورت فعال نبودن آن باید یک بار به یکی از شعب بانک مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. پس از فعالسازی نرم‌افزار همراه بانک شما دو روش برای فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف پیش روی خود دارید.

روش اول: بعد از ورود به نرم‌افزار همراه بانک باید به بخش «سایر» سپس بخش «عملیات کارت» و پس از آن به «گزینه فعال/غیرفعالسازی رمز یک بار مصرف کارت» مراجعه کنید. استفاده از این روش بسیار آسان است و با طی کردن همین مسیر فعالسازی رمز یک بار مصرف شما به اتمام می‌رسد.

روش دوم: شما باید در سامانه بانکداری مجازی بانک پاسارگاد به بخش «کارت» سپس بخش «کارت‌های من» و پس از آن به بخش «عملیات» و در انتها «مدیریت نوع رمز دوم» مراجعه کرده و باقی مراحل تا احراز هویت را روی تلفن همراه خود ادامه دهید. در صورتی که نتوانستید مراحل فوق را طی کنید، شعب بانک موظف به همکاری و راه‌اندازی رمز یک‌بار مصرف کارت شما هستند و می‌توانید به یکی از آنها مراجعه نمایید.

بانک کارآفرین

متأسفانه اطلاعات دقیقی از نحوه فعالسازی رمز دوم بانک کارآفرین در دسترس نیست و اگر از خدمات این بانک استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم به صورت حضوری به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و از مسئولین شعب در این مورد خدمات فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف بپرسید.

بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه برای فعالسازی رمز یکبار مصرف برنامه اختصاصی خود موسوم به برنامه رمز پویا OTP را ارائه نموده که در ابتدا باید آن را دانلود و نصب کنید. پس از دریافت نرم‌افزار به یکی از شعب بانک خاورمیانه مراجعه کرده و فرم درخواست صدور رمز یکبار مصرف را پر کنید. در این حالت بانک به شما پاکتی حاوی رمز اختصاصی فعالسازی رمز پویا را ارائه می‌دهد که باید همراه با شماره مشتری شخصی، آن را در داخل نرم‌افزار رمزپویا وارد کنید.

در این مرحله رمزی از سوی سرورهای بانک برای شماره تلفن ثبت شده متصل به حساب در بانک خاورمیانه ارسال می‌شود که باید آن را دریافت کرده و در نرم‌افزار رمز پویا وارد کنید. با وارد کردن این رمز مراحل فعالسازی تکمیل شده و می‌توانید در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای استفاده از رمز دوم پویا تنها برای مرتبه اول باید به اینترنت متصل شوید و در باقی مواقع نیازی به اتصال به اینترنت نیست و کلیه مراحل به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

بانک حکمت ایرانیان

برای این بانک نیز نرم‌افزار ارس ارائه دهنده خدمات خواهد بود که باید آن را دانلود کنید. در ابتدای کار باید به یکی از شعب بانک حکمت ایرانیان مراجعه و درخواست فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف خود را ثبت کنید. مانند بانک‌های دیگر در این بانک نیز کد QR چاپ و در اختیار شما قرار خواهد گرفت و همزمان شماره کدی نیز برای خط تلفن متصل به کارت، پیامک می‌شود. نرم‌افزار ارس حالت عمومی دارد و اگر رمز ورود به آن را یک بار تنظیم کنید دیگر نیازی به تنظیم مجدد نیست و در هر بار ورود به نرم‌افزار ارس، رمز یک بار مصرف خود برای همه بانک‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

بانک گردشگری

مشتریان این بانک می‌توانند رمز دوم یک بار مصرف خود را در هر دو سامانه اینترنت بانک و یا نرم‌افزار همراه بانک گردشگری دریافت کنند. در نرم‌افزار همراه بانک گردشگری تنها کافیست در منوی اصلی به بخش «عملیات کارت» رفته و در آنجا گزینه «فعال/غیرفعال سازی رمز یک بار مصرف کارت» را بزنید. در این مرحله لیستی از شماره کارت‌های متصل به شماره ملی شما نمایش داده خواهد شد.

با زدن دکمه دو وضعیتی می‌توانید به راحتی رمز دوم یک بار مصرف را فعال کنید. البته در روش اینترنتی همینطور است و پس از ورود به سامانه، باید به بخش «کارت‌های من» از منوی کارت مراجعه کنید. پس از انتخاب کارت مورد نظر باید «آیتم سه نقطه» را زده و در پنجره باز شده گزینه «مدیریت نوع رمز دوم» را کلیک کنید.

در این حالت نیز می‌توانید به راحتی کارت مد نظر را پیدا کرده و گزینه رمز دوم آن را فعال کنید. دقت داشته باشید که این مراحل امکان انجام داخل شعبه را نیز دارند و می‌توانید با مراجعه حضوری نیز رمز دوم پویا دریافت کنید.

بانک ایران‌زمین

روش اول: در ابتدای کار باید نرم‌افزار رمزساز ایران زمین را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. لازمه فعالسازی این نرم افزار، مراجعه حضوری به شعبه است. در روند فعالسازی، شعبه با اتمام ثبت درخواست، یک کد  QR در اختیار شما قرار می‌دهد که در حین فعالسازی نرم‌افزار رمزساز ایران زمین باید از آن استفاده کنید.

روش دوم: روش دوم فعالسازی رمز یکبار مصرف این بانک نیز مبتنی بر استفاده از بستر اینترنت بانک است. با مراجعه به اینترنت‌بانک ایران‌زمین و مراجعه به منوی مربوطه، می‌توانید فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را در صفحه اصلی حساب بانکی خود انجام دهید. در نهایت نیز رمز پیامک شده، پایان کار خواهد بود و با وارد کردن آن می‌توانید رمز یکبار مصرف خود را در نرم‌افزار اختصاصی رمز ساز ایران زمین، دریافت کنید.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز از نرم‌افزار ارس استفاده می‌کند. دقت کنید که برای فعالسازی رمز دوم پویا برای کارت‌های این بانک نیز باید ابتدا یک بار به یکی از شعب بانک مهر ایران مراجعه کرده و از شعبه کد QR حساب خود را درخواست کنید. البته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری یک رمز پیامکی برای شما ارسال می‌کند و باید آن را در مراحل فعالسازی برنامه وارد کنید.

بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز روش ارائه رمز دوم پویا روی بستر موبایل‌بانک را مدنظر قرار داده و برای فعالسازی آن امکان استفاده از یکی از دو روش اینترنت بانک و موبایل بانک وجود دارد. در صفحه اینترنت بانک شما باید وارد حساب خود شده و در آنجا از بخش منوی اصل وارد «منوی کارت» و سپس «منوی کارت من» شوید. در این مرحله کارتی که قصد فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف آن را دارید انتخاب کرده و روی گزینه عملیات مربوط به آن کلیک کنید. در پنجره کوچکی که باز می‌شود گزینه «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب و در صفحه آخر «درخواست صدور رمز دوم یک بار مصرف» را تایید کنید.

با تایید این روش از این پس شما توانایی استفاده از رمز دوم یک بار مصرف در سامانه همراه بانک را دارید که البته از خود نرم‌افزار نیز می‌توانید آن را فعال کنید. برای این منظور در صفحه اصلی این نرم‌افزار وارد «منوی سایر» شده و سپس بخش «عملیات کارت» را انتخاب می‌کنیم. در این مرحله نیز گزینه «فعال/غیرفعال سازی رمز یکبار مصرف کارت» را انتخاب کرده و از لیست ظاهر شده رمز دوم یک بار مصرف، کارت مد نظر خود را فعال کنید. پس از طی مراحل فوق رمز دوم یک بار مصرف شما قابل استفاده است و برای هر بار تولید آن کافیست نرم‌افزار موبایل بانک را اجرا کرده و به بخش «سایر» و سپس «رمز یکبار مصرف کارت (رمز پویا)» مراجعه کنید.