نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8

معرفی:
تلفن همراه جدید نوکیا موسوم به نوکیا 8 توسط Foxconn برای کمپانی HMD و با همکاری گوگل و زایس( Zeiss) ساخته شده است.

بار دیگر خون فنلاندی در رگ های نوکیا و این بار نوکیا 8 جریان پیدا کرده است. این پرچمدار جدید در تلاش است تا صفاتی که در شأن برند نوکیا است رو دوباره زنده کند: کیفیت، سادگی، اعتماد و اعتبار.

هم اکنون ما با یک دوربین موبایلی روبرو هستیم، همان چیزی که انتظارش را داشتیم. این اولین ثمره همکاری مجدد نوکیا با زایس است.

در حال حاضر نوکیا بخش دوربین خود با نام OZO را دارد که برای طراحی میکروفون و الگوریتم های عکسبرداری برای تلفن ها آورده شد. OZO فناوری انحصاری نوکیاست که اولین دوربین واقعیت مجازی است که توانایی ضبط صوت و تصاویر به صورت 360 درجه را داراست.

 

 

 

 

به سادگی می توان گفت که وجه تمایز نوکیا 8 با رقبا دوربین آن است و مخاطبین مورد هدف هستند که در شبکه های اجتماعی و البته در زمینه ویدئو فعال هستند.

نوکیا 8 ویدئوهای 4K ضبط میکند و شما میتوانید به صورت زنده ویدئو خود را در فیسبوک و یوتیوب نمایش دهید.

ویژگی منحصر به فرد آن قابلیت تصویر در تصویر است که به صورت زنده میتوانید از هر دو دروبین جلو و عقب همزمان استفاده کرده و اتفاقات هر دو سمت را به تصویر بکشید.

 

نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8

 

گدشته از دوربین، نوکیا 8 از آلومینیوم و شیشه ساخته شده است و استاندارد حفاظتی در برابر رطوبت و گرد و خاک IP54 را داراست.

البته برای پرچمدار بودن مقداری کوچک است در حالیکه دیگر پرچمداران اندروید صفحات نمایش بزرگتر از 5.3 اینچ دارند.

البته به عقیده بسیاری این خبر خوبی است، هر کسی گوشی بزرگ را دوست ندارد.

قلب تپنده نوکیا 8 اسنپدراگون 835 از کوالکام است و مدیریت آن را سیستم عامل گوگل بر عهده دارد. در واقع نوکیا و HMD در داخل به هم پیوند خورده اند( مخصوصا در مورد دوربین و پردازش صدا) اما سیستم عامل اندورید چیزی است که از بیرون کارخانه آمده است. این موضوع به آپدیتهای سریع زمانی که در دسترس قرار بگیرند کمک میکند. به طریقی با این گوشی خاطرات نوکیا N8 با دوربین فوق العاده اش زنده می شود اما الان زمانی برای نوستالوژی نیست چراکه آینده نوکیا در پیش روی ماست.

 

کانفینگ سخت افزاری نوکیا 8 در یک نگاه:

  • جنس بدنه: ساخته شده از آلومینیوم سری 6000، مقاومت فشاری IP54
  • صفحه نمایش: 5.3 “IPS LCD، رزولوشن QHD (554ppi)، روشنایی 700 نیت، گوریلا گلس 5
  • سیستم عامل: اندروید 7.1 نوقا قابل ارتقا به اندروید 8
  • پردازنده مرکزی : Snapdragon 835، دارای 4 گیگابایت رم پردازشگر و 64 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از (اسلات کارت microSD)
  • دوربین اصلی : دو سنسور 13 مگاپیکسلی (رنگ + تک رنگ)، پیکسل 1.12 میکرومتر، لنز Zeiss با دیافراگم f / 2.0؛ OIS ، فوکوس اتوماتیک تشخیص لیزری ، فلاش LED دوگانه
  • ویدئو : ضبط ویدئو ها با استاندارد 4K و ضبط صوت و تصاویر به صورت 360 درجه ، اسپویلر فضای سه بعدی با 3 میکروفن؛ ارسال تصاویر و فیلمهای زنده به یوتیوب و فیس بوک (دارای قابلیت تصویر در تصویر که به صورت زنده میتوانید از هر دو دروبین جلو و عقب همزمان استفاده کنید)
  • دوربین جلو : سنسور 13 مگاپیکسل، لنز Zeiss با دیافراگم f / 2.0، فوکوس اتوماتیک تشخیص چهره
  • اتصالات : Cat. 9 LTE (450/50Mbps) ، Wi-Fi ac، بلوتوث 5.0، ANT +، USB-C 3.1 (USB-C 3.1 انتقال 5 گیگابیت در ثانیه)
  • باتری: 3،090mAh، شارژ سریع نسخه 3.0 (18 وات)
  • موارد دیگر: سنسور اثر انگشت، ذخیره سازی نامحدود عکس ها در Google Photos

بررسی اجمالی سخت افزار :

نوکیا 8 با پرداخت پولیش شده و مات عرضه شده است. در مدلهای پولیش آبی و مسی 20 ساعت طول میکشد تا به پرداخت نهایی خود برسند. حتی در نسخه های استیل مات و آبی گرمادیده باید از 40 مرحله پردازش ماشینی و آنودیزه کردن عبود کنند.

جنس بدنه از آلومینیوم سری 6000 است که به ضخامت 7.9 میلیمتر رسیده و انحناهای ریز و زیبایی دارد. البته جای تعجب دارد زیرا اپل و سامسونگ هر دو از آلومنیوم سری 7000 استفاده کرده اند تا مشکل خم شدن برای گوشی‌ها پیش نیاید.

آیا طراحی ساختمان فلزی HMD به اندازه کافی از این واقعه جلوگیری میکند؟ این کمپانی اظهار داشته که آلومینیوم را به سطح بالاتری برده است.

 


 

 

 

 

 

 

نوکیا 8 گوشی زیبایی است و کسی به آن ایراد نمیگیرد. البته شیوه زیباسازی فروشگاه ها بعد از نوکیا 6 تغییر کرد ( آنهایی که به شیوه طراحی جدید نوکیا شک داشتند.)
در قسمت بالا دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با لنز زایس و فوکوس خودکار قرار دارد، فلشی برای این دوربین تعبیه نشده است اما صفحه نمایش در زمان کم نوری میتواند این کار را انجام دهد( نور سفید با حداکثر روشنایی در صفحه نمایش ایجاد شده و کار فلش را انجام میدهد). همانطور که قبلا هم گفتیم دوربین های سلفی با فوکوس ثابت تصاویر را تار میکنند.

 

نقد و بررسی نوکیا 8 نقد و بررسی نوکیا 8

در قسمت پایین حسگر اثرانگشت و کلیدهای خازنی قرار دارد. گوریلا گلس5 بهمراه لبه های خمیده از صفحه نمایش، دوربین و کلیدها محافظت میکند.

شاید بسیاری انتظار صفحه نمایش OLED را داشتند اما HMD از IPS LCD استفاده کرد. پنل 5.3 اینچی اندکی از نوکیا 6 کوچکتر است. اما به لطف زولوشن QHD بسیار درخشانتر و روشن تر است( 700 نیت در برابر 450 نیت در مدل های میان رده).

HMD به دنبال طراحی بدون قاب نبوده است اما از فناوری Always on display استفاده کرده است.

 

نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8

 

ضخامت نوکیا 8، 7.9 میلیمتر است که در کناره ها به 4.9 میرسد. همچنین برجستگی کوچک دوربین 0.4 میلیمتری در پشت قرار دارد و وزن آن 160 گرم است. با این حال تعادل و نگهداری آن خوب است. در ادامه به بررسی دوربین دوگانه و لوگو Zeiss میپردازیم.

محل قرارگیری آنتن همانند نوکیا 5 است. یک آنتن در بالا و یکی در پایین که به گوشی کمک میکند هنگام دست گرفتن گوشی نتوانید هر دو آنتن را به صورت همزمان مسدود کنید. HMD مدعی است که این موضوع در دسترس بودن را بهبود بخشیده و به باتری خیلی مصرف نمیشود.

 

نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8

نوکیا و کوالکام در همکاری با یکدیگر اسنپدراگون 835 را آزمایش کردند تا مطمئن شوند این چیپست قادر به انجام ارسال ویدئوی زنده از هر دو دوربین به صورت همزمان باشد.

برای حفظ چیپست HMD از لوله های خنک کننده و پوشش گرافیتی برای برطرف کردن گرما استفاده کرده است.

استاندارد حفاظتی IP54 نیز برای یک چرچمدار کافی بنظر نمیرسد. در حالی که رقبا از استاندارد IP67 و حتی بالاتر استفاده کرده اند.

جای خوشحالیست که جک 3.5 میلیمتری هدفون مشاهده میشود اما به گفته شرکت هدست وایرلسی نوکیا در کنار نوکیا 8 معرفی میشود.

در کنار آلومینیوم پرداخت شده و مقاوم بودن دربرابر آب و خاک شاید شما بخواهید سیمها را فراموش کنید و اگر نخواستید یک پورت USB-C نسل 1 با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه در زیر قرار دارد.

 

نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8
نقد و بررسی نوکیا 8

این پورت همچنین تا 18 وات برق را به لطف فناوری شارژ سریع 3.0 به باتری منتقل میکند. باتری 3090 میلی آمپر است. زیاد نیست اما بد هم نیست.

 

عملکرد :

نوکیا 8 مجهز شده به اسنپدراگون 835 است. چیپستی که برای یک پرچمدار اندروید انتخاب شده است، به نظر میرسد که سازنده از چیپست خودش استفاده نکرده است. 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی و البته اندروید 7.1.1 را نیز داراست.

اندروید O در مراحل نهایی توسعه است بنابراین نوکیا 8 باید در گروه اولین ها برای دریافت آن باشد. ما همچنان دوست داریم تا نوکیا 8 در رقابت بنچمارکها شرکت کند در حالی که نوکیا 8 می تواند شانه به شانه دیگر پرچمدارها جلو برود جایی که نوکیا 6 نتوانست.

ما میخواهیم برای عملکرد خوب نوکیا 8 از HMD تقدیر کنیم. پوشش گرافیتی و لوله های خنک کننده به خوبی کار خود را انجام میدهند و در حالی که ما تست های بنچمارک متعددی را انجام دادیم و گوشی حتی گرم هم نشد.

در واقع تعیین جای دقیق چیپست ممکن نیست چیزی که در گوشی هایی که مدیریت ضعیف گرما دارند کاملا مشخص است.

در رابطه با بنچمارکها چیز زیادی برای گفتن نیست. گوشی هایی که از اسنپدراگون 835 استفاده میکنند در یک گروه قرار گرفته اند و تنها Samsung Galaxy S8+ با پردازنده Exynos و LG G6 بر پایه S821 اندکی از این گروه فاصله دارند.

Untitled 1 Untitled 12

HMD برای پیشنهادات میان رده خود از سری 400 اسنپدراگون استفاده کرده است و پرش به اسنپدراگون 835 چیز مانند شب و روز است.

Untitled 13 Untitled 14

در قسمت گرافیکی، Adreno 540 با گرافیک QHD و عدم سفارشی سازی رابط کاربری برنامه ها را بسیار عالی اجرا میکند.

Untitled 15

 

دوربین نوکیا 8 :

ما گفتیم که نوکیا 8 از اندروید خالص و دست کاری نشده استفاده میکند اما در اینجا استثنائات بزرگی هم هست: برنامه دوربین اختصاصی نوکیا. گوگل نشان داد که گاهی اوقات برنامه عالی می تواند با دوربین های جدید دوگانه عکس های بهتری بگیرد.

نقد و بررسی دوربین نوکیا 8
نقد و بررسی دوربین نوکیا 8

گوشی نوکیا 8 دو دوربین دارد که هر دو 13 مگاپیکسلی با لنز Zeiss هستند. یک سنسور سیاه و سفید عکاسی میکند و دیگری رنگی که این سنسور مجهز به تثبیت کننده اپتیکال نیز می باشد.

پیکسلهای 1.12 میکرومتری بزرگترین نیستند، و دهانه دیافراگم 2 هم روشنترین نیست. گوشی Google Pixel نیز دهانه دیافراگم 2.0 دارد اما اندازه پیکسل های آن 1.55 میکرومتر است که تثبیت کننده اپتیکال نداشته و همچنین دوربین سیاه سفید برای کمک به شفافیت عکس ها در تاریکی ندارد.

قابل ذکر است که دوربین دوم برای عکاسی بوکه کمک میکند اما قابلیت زوم ندارد.

 

Hands on Nokia 8 review 13 1 Hands on Nokia 8 review 19

همانطور که پیشتر گفته شد دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی نیز دهانه دیافراگم 2.0 یا لنز Zeiss و همان اندازه پیکسل است. جذابترین قسمت دوربین ها دید دوگانه است. همان چیزی که HMD آن را خصوصیتی میداند که ویدئوهای دوربین های جلو و عقب را همزمان ترکیب میکند.

به هر حال، Zeiss شاید نام بزرگی در تجارت دوربینها باید اما اینجا با پدیده ای به نام OZO روبرو هستیم. نام شناخته شده برای عاشقان دوربین 360 درجه VR نوکیا. چیزی که نوکیا 8 از آن بهره میبرد.

گوشی نوکیا 8  از 3 میکروفون HDR بهره میبرد و همان الگوریتم ضبط صدایی را دارد که در دوربین های بزرگتر OZO وجود دارد. نتیجه یک صدای فراگیر 360 درجه است.
اگر شما هیچوقت آن را استفاده نکنید، باز هم صداهایی شفاف و واقعی را خواهید داشت.

شما میتوانید صداها را در جلو، عقب و کنارتان بشنوید. توجه کنید که برای بهترین افکت باید از هدفون استفاده کنید اما مردم به نوکیا 8 برای شنیدن ویدئوهایی که شما ضبط میکنید نیاز ندارند.

ما تعدادی عکس نمونه با نوکیا 8 گرفتیم و چیزهایی در رابطه با دوربین برای گفتن وجود دارد. اول اینکه دوربین واقعا دو عکس میگیرد( با هر دوربین یکی) اما هر دو رنگی هستند.

تصاویر گرفته شده با دوربین نوکیا 8 : (توجه تصاویر با کیفیت اصلی آپلود شده اند ممکن است بارگزاری عکس ها کمی زمانبر باشد )

 

 

شما میتوانید انتخاب کنید که کدام یک را نگهدارید( میتوانید این گزینه را در تنظیمات خاموش کنید).

 

دید دوگانه : ویژگی منحصر به فرد دوربینهای نوکیا 8  قابلیت تصویر در تصویر است که به صورت زنده میتوانید از هر دو دروبین جلو و عقب همزمان استفاده کرده و اتفاقات هر دو سمت را به تصویر بکشید. (تصاویر نمونه ? )

 

ما قابلیت دید دوگانه را نیز امتحان کردیم . (تصاویر بالا ) کیفیت عکسهای دوربین سلفی درخشان هستند اما به عقیده ما قدرت آن در حد 8 مگاپیکسل است. بعلاوه تا زمانی که شما در حال تصویر برداری همزمان هستید فریم گول زننده است.

بهتر بود که برنامه گزینه داشت تا تصاویر را مانند برنامه های قدیمی تر در دو مرحله ثبت کند. نوکیا 8 میتواند تصاویر سیاه و سفید نیز بگیرد.

درآخر هم چند ویدئو 4K نمونه قرار دارد، توجه داشته باشید که سنسور رنگی دوربین پشت تثبیت کننده اپتیکال دارد. همچنین نوکیا 8، سه میکروفون با الگوریتم خاص ضبط صدای OZO خود را به رخ میکشد اما ما فکر میکنیم بهتر بود تا کاری برای کاهش صدای باد بکنند.

 

 

 

 

برداشت نهایی :

HMD خیال ما را از اینکه نوکیا 8 در سراسر جهان توزیع میشود راحت کرد که در سپتامبر فروشش آغاز خواهد شد.

قیمت جهانی آن 600 یورو است که برای یک پرچمدار بسیار مقرون به صرفه است. ما خوشحالیم از اینکه آپدیتها به سرعت در دسترس خواهند بود چرا که HMD روی سیستم عامل دستکاری نکرده است.