img 0864 story
فریب ساده قابلیت تشخیص چهره ویندوز 10 با یک تصویر چاپ شده

فریب ساده قابلیت تشخیص چهره ویندوز 10 با یک تصویر چاپ شده

ویندوز 10 سیستم عامل پرطرفدار و کاربردی بوده که تاکنون طرفداران بسیاری پیدا کرده که کم نیستند. مایکروسافت هر چند ماه آماری از تعداد کاربران را منتشر می کند تا اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نماید. با وورد اپل به حوزه فناوری های تشخیص چهره بازار رقابت در این میدان و همچنین سایر فناورهای زیستی سنجی بیش از پیش گرم شده است. اگر چه به نظر می رسد این فناوری ها در مقایسه با استفاده از رمزعبورهای شخصی ایمن تر باشند اما گاهی اوقات با حقه هایی بسیار ساده فریب می خورند.

به تازگی شرکت آلمانی Syss متوجه شده چنین نقصی در فناوری زیست سنجی ویندوز 10 یعنی Windows Hello شده است. بسیاری از شرکای مایکروسافت کار به روزرسانی کامپیوترها به سیستم عامل ویندوز 10 را شروع کرده اند و روی ویژگی تشخیص چهره ویندوز 10 به منظور افزایش امنیت سیستم ها، حساب ویژه‌ ای باز کرده بودند و حال شرکت Syss ادعا می کند با یک تصویر چاپ شده می توان این قابلیت ویندوز 10 را دور زد.

این شرکت برای اثبات این مدعا اقدام به ضبط یک سری ویدئو کرده و در آنها نشان می دهد چگونه کامپیوترهای که روی آنها نگارش های قدیمی تر ویندوز 10 (تا قبل از عرضه بسته به روزرسانی Creators Update) نصب است به راحتی فریب می خورند. این شرکت ابتدا با استفاده از یک دوربین مادون قرمز اقدام به عکسبرداری از چهره فرد کرده و سپس با انجام ویرایش هایی ساده اقدام به چاپ لیزری آنها روی برگه های ساده کرده و در پایان آن را رو به روی دوربین دستگاه قرار داده و از قفل امنیتی عبور می کند.

خوشبختانه با استفاده از دوربین های معمولی نمی توان اقدام به ثبت چنین تصاویری کرد اما به هر حال این امر حکایت از ضعف قابلیت چهره ویندوز دارد. 

منبع