gsmarena 001
ساخت دوربین عکاسی به اندازه دانه نمک!

محققان موفق به ساخت دوربین بسیار کوچکی شدند که ابعاد آن به اندازه یک دانه نمک است.

محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه واشینگتن نوعی سیسیتم تصویربردای ابداع کردند که به درشتی دانه نمک است. این دوربین در مقیاس فراسطحی با 1.6 میلیون پست استوانه‌ای ساخته شده و قادر است درست شبیه به حسگر یک دوربین کار کند.

هر پست مانند آنتن اپتیکال عمل کرده، نور را دریافت می‌کند، جبهه موج می‌سازد و پس از آن با کمک آلگوریتم‌های هوش مصنوعی تصویری با کیفیت بالا به صورت تمام رنگی ارایه می‌کند.

در دوربین‌های رایج از لنزهای ساخته شده از ترکیب پلاستیک و شیشه به کار رفته است که باعث شکست نور در حسگر شده و سیگنال‌ها را به شکل الکترونیکی ارسال می‌کند. راه حل جدید مبتنی بر فراسطح است که عبارت از فیلمی نازک است به همراه عناصر مینیاتوری منحصربفرد که موجب نور را در هر مسیری می‌شود.

gsmarena 002
ساخت دوربین عکاسی به اندازه دانه نمک! 3

استفاده از مقیاس فراسطح و پست‌های استوانه‌ای آن در دوربین باعث ابداع طراحی مناسب تیوب‌ها و تشکیل سیگنال قوی در ضمن فرایند الگوریتم شده تصویری واقعی به دست می‌دهد. به این ترتیب دوربین فراسطح قادر است به جای عمل کردن مانند لیزر، که تصویری تیره و کج و معوج به همراه میدان دید محدود ایجاد می‌کند، تصویری تمام رنگی ارایه کند.

مهمترین کاربرد نوع جدید از دوربین پیش از هر چیز به شکل روبوت‌های پزشکی است که قادر است آندوسکوپی کم‌تهاجمی را برای تشخیص و درمان بیماری‌ها انجام دهد.

ساخت دوربین فراسطح مبتنی بر نیترید سیلیکون است. به این معنی که می‌توان آنها را به سرعت در مقیاس انبوه با هزینه کمتری نسبت به لنز دوربین‌های معمولی تولید کرد. این اولین بار است که محققان از طرحی استفاده می کنند که در آن فناوری اپتیکال در قسمت جلویی قرار دارد و پردازش شبکه‌ای در انتهای آن کار می‌کند. کارشناسان معتقدند این پیشرفت درها را برای «روش‌های کاملا متفاوت ساخت دستگاه‌ها در آینده» باز خواهد کرد.

منبع: gsmarena